טאהרה. סיפור אהבה מדברי

הסרט הישראלי "טאהרה", בבימויו של דורון ערן, זכה בשלושה פרסים (התסריט, הבמאי והסט הטוב ביותר) בפסטיבל הקולנוע העצמאי הבינלאומי מנ'סטר, וורמונט, ארה"ב והוקרן גם בפסטיבל הקולנוע האיכותי קארלובי ווארי בצ'כיה. לראשונה בקולנוע מעלה הסרט באמצעות סיפור אהבה מידברי יוצא דופן את התופעה המחרידה, אך השכיחה - מילה נשית, בניסיון לשבור את קשר השתיקה
הקרנתו של סרט ישראלי בפסטיבל בינלאומי לסרטים היא תמיד אירוע, אירוע מרגש אפילו, אך זכייה בפרס מעבר להתרגשות יש בה גם משום אקט של הכרה, הערכה שהרי אילו סיבות או אינטרסים יכולים להיות להענקת פרס לסרט ישראלי אם לא היה ראוי בעיני השופטים הזרים. שם בחו"ל, אין שיקולים שלא מן העניין. שם, לא מכירים באופן אישי את היוצרים. שם מוקרן המוצר המוגמר ואליו מתייחסים.
הסרט "טאהרה", בבימויו של דורון ערן, הוצג בפסטיבל מנצ'סטר (בוורמונט, ארה"ב) וזכה בל פחות משלושה פרסים: פרס הבמאי, פרס התסריט ופרס הסרט הטוב ביותר. שבוע לאחר מכן הוקרן הסרט בפסטיבל הקולנוע האיכותי של קארלובי ווארי בצ'כיה וזכה לתגובות נלהבות ובעתיד יעשה דרכו ודאי גם לפסטיבלים אחרים בעולם.
הסרט
"טאהרה" מספר את סיפורה של חוזרת בתשובה שיוצאת למדבר בעקבות בתה, שם היא מתעמתת עם עברה הטראומטי - כשאולצה בלע כורחה לעבור טקס של מילה נשית בשל אהבתה האסורה לאציל בדואי. מלבד ההתמודדותץ עם הנושא הכל כך טעון, הסרט הוא בראש וראשונה סיפור אהבה בין צעירה ישראלית (מיטל דוהן) ובין שייח בדווי (ד'וליאנו מר). עוד מככבים סרט רזיה ישראלי, אורלי פרל, עמוס לביא, אמנון פישר וסמי סמיר.                                                                                              
לפני כ-15 שנה רכש דורון ערן את הזכויות על ספרה של ד"ר דורית זילברמן "סירוס", אולם, רק לאחרונה השלימו יואב הלוי ואמו חניתה הלוי (שכתבה את הדראפט הראשון) את כתיבת התסריט. הלוי גם מימש עתה את הזכויות שנרכשו בעבר והפך למפיק הסרט. לדורן ערן, המוכר כמי שהפיק עד היום כ-30 סרטי קולנוע, זו עבודת הבימוי השלישית (הסט האחרון שביים היה "הדרך לעין חרוד" על פי ספרו רב המכר של עמוס קינן).
"טאהרה" מטפל לראשונה (כסרט עלילתי באורך מלא) בבעיה מחרידה אך שכיחה - המילה הנשית הפוגעת באיבר המין של האישה וגורמת לאובדן מוחלט של ההנאה המינית אצל הנימולה. 130 מיליון נשים נימולו עד היום בעולם, גם בארצות מתוקנות ונאורות. במצרים לדוגמה נימולות 97 אחוז מהנשים, על אף המספרים המזעזעים הללו, מדובר עדיין בנושא שהוא בבחינת טאבו שעומד מולו קשר תמוה של שתיקה. "טאהרה" מנסה באמצעות סיפור אהבתם של הגיבורים לשבור את קשר השתיקה הזה.
על התנאים הקשים של הפקתם של סרטים ישראליים נכתב כבר לא מעט. גם הפקה זו לא היתה מן הקלות כפי שמעיד התסריטאי יואב הלוי, שזו לו התנסות ראשונה כמפיק של סרט עלילתי באורך מלא, אך עם זאת הוא לקח את הסיכון משום שקיווה להוכיח "שקולנוע יכול להיות 'עסק' כדאי, על אף שמדובר בהרבה מאוד כסף שבא מכיסי הפרטי" (התקציב הכולל של הסרט היה כ-700 אלף דולר).
אתר הצילומים שבו ביקשו לצלם היה כמתבקש בסיני, אולם משרד החוץ לא אישר זאת. לפיכך נאלצו היוצרים לשחזר את סיני של אז ושל היום בשמורת הטבע ניצנים, וכך הקימו כפרים שלמים על החוף עם ניצבים שהיו להיפים ובדווים תושבי רהט שהובאו לאתר כדי להופיע בסרט.
הלוגיסטיקה, כמובן, לא היתה קלה, מה עוד שהצילומים נערכו בעיצומו של חוד אוגוסט הלוהט, אך היות שכולם - אנשי הצוות והשחקנים - ראו בעשייתו של הסרט הזה אתגר אמיתי ו"מעין שליחות", הם עשו זאת "מתוך אהבה גדולה", כדברי הלוי.

כרטיס ביקור / קארלובי ווארי
העיירה קארלובי ווארי  Karlov  Vary מפורסמת בחמי המרפא שבה. זהו אתר המרחצאות העתיק ביותר בבוהמי ויעד התיירות השני בצ'כיה, אחרי פראג. זוהי גם היפה מבין עיירות המרפא. וגם הנגישה ביותר, יש בה 12 מעיינות של מים חמים המכילים 40 יסודות כימיים המשמשים לטיפול רפואי במחלות הקשורות לעיכול ולהפרעות בחילוף חומרים. בעיירה נשמרת אווירה וויקטוראנית מובהקת, כשאכסדרות והשדרות האלגנטיות משלימות את הטיולים ברגל בפארקים שסביב. ועמקיו הציוריים של הנהר מתפתלים בין ההרים המיוערים. יש כאן שירותי התיירות של עיר בגודל בינוני, ללא ההמולה של פראג, וזהו מקום נעים להתרגע בו בנוף מקסים. 
פסטיבל הסרטים, שנערך כאן זה '9 שנה ומארח בעת קיומו עשרות אלפי חובבי קולנוע, נחשב לאחד היוקרתיים והאיכותיים בעולם. מדי שנה מוצגים בו מאות סרטים ומתקיימים אירועים במהלך היום והלילה. הכל מאורגן להפליא והאווירה
היא של חגיגה אמיתית הנמשכת שבועיים.השנה ביקרו בפסטיבל כ-130 אלף איש ואורחי הכבוד, מלבד קולנוענים מכל העולם , היו שון קונרי ומייקל יורק. את הקרת הסרט "טאהרה" לווה קוקטיין שנערך על ידי שגרירות ישראל בצ'כיה והשגריר ארתור אבנון, מושל המחוז ומנהלת הפסטיבל כיבדו את האורחים בנוכחותם הן בקבלת הפנים והן בהקרנה שלאחריה.

שמנת, הארץ, יולי - אוגוסט 2002, גיליון 8

תגובות

רשומות פופולריות