דברים שלא חלמתי על טקסס

שבוע ימים בטקסס מתמצה אולי לגרעין הנוסטלגי ביותר של אמריקה של פעם. הבוקרים והסוסים, המרחבים והאגמים, בתי העץ והברביקיו, ובכלל השאה טקסנית איטית ושלווה

איפה בדיוק תרצה לבקר אם יוצא לך לטייל בארצות הברית? יש כמה יעדים שנתמכים ב"שמועות", תפישות מקובלות, "השכלה קולנועית", ידע מעורפל ומשיכה טבעית. אני למשל לא זוכרת שפגשתי אי פעם מישהו שרצה לטייל בטקסס. התפוח הגדול, לוסאנג'לס, לאס וגאס ולמיטבי טייל, אולי טיול מחוף לחוף, אבל טקסס?
ובכל זאת, הייתי שם. מסלול הטיול כלל את יוסטון, אוסטין, סאן אנטוניו ועוד שלושה מקומות קסומים ומפתיעים: העירה הציורית פרדריסבורג, חווה בשם Lonesome Pine Rench וגם y.o Ranch, שמורת טבע שהיא מעין ספארי.
יוסטון, אוסטין וסאן אנטוניו הן בהחלט ערים אמריקניות גדולות ומודרניות שלכל אחת מהן מקום של כבוד בהיסטוריה של ארצות הברית ולכל אחת מהן אפיון משלה. יוסטון עם מרכז החלל (וכמובן מרכז המבצעים של חברת קונטינטטל איירליינס), אוסטין עיר אוניברסיטאית חשובה ומשמרת מורשתו של הנשיא לינדון ג'ונסון ובסאן אנטוניו האלמו האגדי.
אולם את התחושה שאכן היית בטקסס ואת החוויה שנגעת בסמלים המאפיינים את המדינה הענקית הזו, מעניקים הביקורים בחוות הטיפוסיות והאותנטיות, הרחוקות מרחק לא מבוטל מיישוב עירוני. נוסעים ונוסעים, אולם בסופו של דבר ההיחשפות לצורת החיים שרק בסרטים ראינו ורק בספרים קראנו עליה, שווה ומפצה.
המרחבים, הירוק, הטבע "הפראי" כובשים אותך.מרתקים אותך ומסקרים ואתה תוהה איך הם חיים שם האנשים האלה. בעולם המתועש, האינסטנט שהורגלנו אליו, הראשוניות הזו סוחפת.
 בחוות Lonesome Pine Ranch פגשנו זוג יוצא דופן לכל הדעות. טניה וג'ון הם זוג עורכי דין בסוף שנות ה-40 לחייהם, הורים לשוש בנות יפהפיות, שבסופי שבוע פותחים את שבעת הבתים הפזורים בחווה רחבת הידיים בפני תיירים מכל העולם, ששמעה של החווה הגיעה לאוזניהם כדי שיטעמו מעט מ"החוויה הטקסנית" .והחוויה הזו אינה מתקרבת לשום דבר שאנחנו מכירים כאן. במושגים שלנו חופשה ב"צימר מרוחק" היא אולי חוויה מרגיעה אבל כאן הצימר הוא לא פחות מבית קולוניאלי מדהים ו"מרוחק" הוא מ-זה מרוחק!המארחים שלנו מאירי פנים. היא אישה יפה, חייכנית ונמרצת והאו קאובוי - סוף סוף פגשנו קאובוי, בוקר אמיתי על סוס, שיש לו המון המון זמן. כלום לא בוער. הם שמחים לקראת הקבוצה המפונקת משהו, מכניסים אותנו לחדרים אחר כך מאכפים כמובן לאט לאט את הסוסים, והנועזים שבינינו יוצאים לרכיבה לשעה קלה במרחבי החווה בעקבות עדרי הבקר. ואז, ארוחת הערב - והבשרים, הבשרים, ארוחת גורמה לא לצמחונים. ועוד אפשר מלבד רכיבה על סוסים ואכילה, לצאת לדוג באגם היפהפה (והיה והצלחת להעלות גד בחכתך, הוא יושלך מיד חזרה למים), או להתנסות בירי בצלחות חרס - כמה מהחברים ב"קבוצתנו" התגלו כצלפים לא רעים והם ראויים אפילו למדליה.
טניה וג'ון אינם מנהלים "בית הארחה" במובן הרגיל של המילה. הם מארחים מהסוג המעניק תחושה מיידית של קרבה, כמו הכרנו אותם שנים רבות ובמקרה לא התראינו זמן מה.וכך, גם החדרים, הכל בהם רב טעם - הריהוט האבזור, התאמת הצבעים - הכל חם, ביתי, מוכר, עוטף. הרבה אהבה הושקעה שם. אין שמץ מתחושת הזרות והניכור שאתה עלול לחוש בכניסתך לחדר במלון, ויהיה מפואר ככל שיהיה. זה מפתיע, כי הנה הרי באנו לפגוש בוקרים קשוחים ומחוספסים שעולמם מתמצה בסוסים, עדרי בקר, עבודת אדמה של אלפי אקרים, והנה מצאנו עצמנו, אנו הציניקנים שתמיד היה נדמה לנו שכבר ראינו הכל ושמענו הכל, מתרגשים ונפעמים.
זה לא הכל. יש ואפשר עוד מה לספר על הטיול החד פעמי הזה. סך הכל שבוע ימים. אבל אילו ימים אינטנסיביים ומלאה השראה. לא ערכתי "יומן מסע", הרשמים האישיים בכתבה הזו הם רק בבחינת הצצה קצרה וניסיון לשתף בדברים של חלמתי על טקסס.

כרטיס ביקור/טקסס
טקסס היא המדינה השנייה בגודלה מבין מדינות ארצות הברית מבחינת מספר תושביה / שטחה כ-700 אלף קמ"ר / התקבלה לברית מדינות ארצות הברית ב-1864, פרשה ב-1861 והתקבלה מחדש ב-1870 / בירתה היא העיר אוסטין / בין הערים האחרונות המפורסמות בה יוסטון, שמונה 1.9 תושבים, דאלאס - 1.7 מיליון תושבים וסאן אנטוניו -1.1 מיליון  / מדינת טקסס הפכה ממדינה של גידול בקר ומרעה שטחים פתוחים לממלכת הנפט של אמריקה. ממדינה שהיתה שייכת למקסיקו למדינה המייצגת כיום את האמריקאי המסורתי והקאובוי, שהוא אחד מסמליה של ארצות הברית / השפה, בליל של שפות ועמים - ספרדית, גרמנית, אנגלית וצרפתית.

שמנת, הארץ, נובמבר דצמבר 2002, גיליון 10

תגובות

רשומות פופולריות