יש גן עדן

איי סיישל הם גן עדן. איים טרופיים באוקיינוס ההודי עם נופים של חופים לבנים ובראשיתיים ודקלי קוקוס, שוניות עמוסות בדגים בשלל צבעים, צמחים נדירים, אתרי צלילה מרהיבים, דיג, גלישת רוח, טיפוס מצוקים ומטבח קריאולי עשיר ומשובח המציע בין השאר בשר כריש, תמנונים ודיונונים
צילומים: דבורה פישמן

כל ניסיון לתאר את איי סיישל במילים מתפייטות יראה דל ובלתי אמין. צריך להיות שם כדי להבין זאת. סיישל מהווה בעיה במובן הזה: קשה להעביר את החוויה של השהות במקום הזה. איי סיישל הם גן עדן של איים טרופיים השוכנים באוקיינוס ההודי עם נופים מרגיעים של חופים ודקלי קוקוס, שוניות עמוסות בדגים בשלל צבעים, צמחים נדירים, אתרי צלילה מרהיבים, דיג, גלישת רוח, טיפוס מצוקים ומטבח קריאולי עשיר ומשובח המציע בין השאר בשר כריש, תמנונים ודיונונים.
סיישל היא קבוצה של כ-115 איים העשויים מסלעי גרניט איתנים המשתרעים 1,600 ק"מ מחופה המזרחי של אפריקה. שלושת המרכזיים שבהם, מאהה (Mahé), פראלין Praslin) ולה דיג (La Digue), הם איי גרניט, ואלה שסביבם הם אטולים (איי אלמוגים טבעתיים). בניגוד לרוב האיים מסוגם, איי סיישל אינם געשיים אלא פסגות של רמה מישורית ענקית, שניתקה מהקצה של הודו לפני כ-65 מיליון שנה ושקעה אל מתחת לפני האוקיאנוס. בסיישל שלל ציפורים ויותר מ-150 זנים של דגים טרופיים, צמחייה שופעת, הרבה מאד דקלי קוקוס ועצי קאזוארינות בצד יערות בראשיתיים . באזורים גבוהים אפשר לפעמים לראות גם צמח-כד הטורף חרקים, וכן קשת שלמה של סחלבים, פרחי בוגונוויליה, גרדניה, היביסקוס ויסמין אדום.
מעט היסטוריה
באיי סיישל לא היו כלל תושבים עד המאה ה-17, ב-1609 איתרה את האיים אונייה של "החברה הבריטית להודו המזרחית", בשנים הבאות העבירו ספינות פיראטים את תחום פעילותן מן הים הקאריבי אל האוקיאנוס ההודי, וניצלו את האיים כבסיסים. ב-1742 שלח מאהה דה לה בורדונה, מושל מאוריציוס, אונייה לאיי סיישל כדי לבדוק את השטח. הקברניט קרא לאי העיקרי על שם המושל, ב-1770 הגיעה אל סיישל הקבוצה הראשונה של עבדים ושל מתיישבים צרפתים והחלה לגדל בו תבלינים, קנה סוכר, קפה, בטטות ותירס, ולצוד את צבי הענק.
בסוף המאה ה-18 האיים כבר היו מטופחים ומפתים, וגם הבריטים החלו להתעניין בהם.בשנת 1814, הם השתלטו על האיים , ותקופת השלטון הבריטי אופיינה בעיקר בגידול במספר העבדים ואיכלוס האיים באסירים פוליטיים בני המעמד הגבוה. הצרפתית, עם זאת, נותרה השפה הרשמית, והתרבות הצרפתית הוסיפה להתקיים באיים.
ב-1964 הוקמו המפלגות הראשונות בסיישל, ב-1976 הפכה סיישל למדינה עצמאית,
שפרנסיה החלו פעול במרץ בכדי להפוך אותה ליעד הנופש האולטימטיבי לנופשים עשירים; עד מהרה החלו תיירים אמידים לנהור לכאן כדי לבלות. מאז עברו האיים מהפכות, נסיון כיבוש על ידי חיילים שכירים מדרום אפריקה, התיירות התנדנדה קצת בשנים האלה, עד שנת 1998 בה התייצב השלטון, עד היום . הנשיא הנוכחי באיי סיישל הוא ג'יימס מיקל (מאז 2004) שהוא גם ראש המדינה וגם ראש הממשלה..

כדאי לדעת
*חובה להצטייד בבגדים קצרים, בגדי ים, מקדמי הגנה, שנורקלים, גלשנים, דיג
*האוכל כולל הרבה מאכלי ים, ובהם בשר כריש.
• המטבע הרשמי בסיישל הוא רופי של סיישל
• ויזות: ישראלים אינם זקוקים לויזה על מנת לבקר בסיישל , אבל יש להציג כרטיס טיסה חזרה או לטיסת המשך, אישור על הזמנת מקום לינה והוכחה לכך שיש לכם די כסף לבלות כאן
• שעון: סיישל מקדים את ישראל בשעתיים
• צאו לשנרקל ליד כל חוף בסיישל שיש לידו שוניות מוגנות, ותוכלו להתענג על שלל הדגים והאלמוגים, לחזות בדולפינים המצויים בשפע בין האיים, ולצפות - מרחוק- בכרישים ודגי ברקודה .האיים מפורסמים גם בזכות אפשרויות הדיג שבהם. • המתיישבים הצרפתיים והבריטיים הצליחו לטבוח את רוב הצבים הענקיים האופייניים לסיישל, אבל מושבה של צבים כאלה עדיין חיה בטבע באי קורייז (Curieuse), והשמורות של האיים "קוזאן- (Cousine Island)" ו"ברד- ( bird island)" מתחרות על התואר 'משכנו של הצב הגדול ביותר בעולם'.
*אי הציפורים –זהו האי הצפוני ביותר בארכיפלג של סיישל, והוא מהווה גן עדן לציפורים נודדות. בין מיני העופות הרבים שאפשר לראות באי: שחפיות שחורות, שחפיות בהירות ויסעורים. מגוון העופות הרב מושך אל האי צפרים מכל רחבי העולם. מומלץ לבקר באי הציפורים בחודשים יולי- אוגוסט.
*הפארק הלאומי הימי סנט אן (St Anne), המשתרע על פני שישה איים הממוקמים במרחק של מספר ק"מ מויקטוריה בירת סיישל . צאו לאי מואיין (Moyenne) הידוע כאתר המכיל אוצרות גנוזים, שדים ורוחות ואפשר לבקר בו ב"בית הכלבים", שהקימה כאן אנגליה תימהונית בתחילת המאה העשרים כדי שישמש מקלט לכלבים משוטטים. צאו לסיור בשביל הגדול המתפתל סביב האי בין חיות בר וצמחייה מרהיבה.
*ויקטוריה -בירת סיישל שוכנת על האי מאהה. זוהי עיר בירה מהקטנות בעולם וחיים בה 27 אלף תושבים בסה"כ. כאן נמצא הנמל הגדול היחיד בסיישל. חלק מהעיר נשאר כשהיה בתקופה הקולוניאלית, אבל הרחובות היוצאים ממרכז העיר נבנו מחדש בשנים האחרונות והעיר נראית מודרנית ונקייה. מומלץ מאוד לבקר כאן במוזיאון לטבע שנמצא במרכז העיר. תראו כאן עצמות של תניני סיישל – זן שנכחד, שריונות של סרטני ענק, דגים מיובשים, ועוד המון פוחלצים – חלקם מוזרים עד אימה. כדאי גם לבקר בגן הבוטאני של ויקטוריה שבו תמצאו מגוון עשיר של צמחיה האופיינית לאיים, מכלאה של צבי ענק וגן סחלבים נהדר.
*שמורת הטבע ואל דה מאי (Vallee de Mai). - בעמק הזה, המוכרז כאתר מורשת עולמי, גדלים כ-4,000 דקלים של עצי "הקוקו דה מר" של סיישל לצד אננס בר, עץ הלחם, תמרהינדי ועוד. היער משמש כביתם של ציפורים רבות, בהן התוכי השחור המצוי בסכנת הכחדה. במרחק של כעשר דקות הליכה מן הכניסה לשמורה, על הכביש הראשי, נמצא מפל יפהפה שנופל בדרמטיות בתוך היער. כדאי מאוד להקדיש את המאמץ הנוסף ולצפות בו. בכניסה לשמורה יש תחנת אוטובוס, כך שבהחלט ניתן לטייל ביער באופן עצמאי וללא רכב שכור.
*חוף Anse Source D'Argent הוא אחד היפים והמצולמים ביותר בעולם, הוא נמצא באי -לה-דיג ( (La Digue מי הטורקיז שלו שלווים ונעימים , והוא מאופיין בסלעי הגרניט הענקיים ובדקלים שמעטרים אותו. למרות היותו חוף מתוייר מאוד, תמצאו כאן הרבה פינות מסתור בין הסלעים.מומלץ ביותר לשלווה ולרוגע אמיתי.
*מפעל הקוקוס בלה דיג ( (La Digue - במפעל ניתן ללמוד על תעשיית הקוקוס המשגשגת של האי ואף ללמוד כיצד להכין כובעים מעץ הקוקוס. את הכובעים ניתן לרכוש והם מחזיקים שנים, מזכרת יפיפייה מסיישל.
*אל תחמיצו נסיעה ב oxcar - הטקסי של סיישל :כרכרה הרתומה לשור אשר אליה יתלווה טיול מודרך בכל חלקי האי. נפוץ בעיקר בלה דיג.
הידעת?
*"coco de mer" - הקוקוס הסיישלי הוא חוויה בפני עצמה וייחודית אך ורק לאי. העץ הוא סקסי במיוחד, העץ הזכרי מזכיר איבר מין זכרי בעוד שאגוזי הקוקוס הנקביים דומים בצורתם לצורתו של עכוז. משקלו של הקוקוס הסיישלי הוא פי 6 מהקוקוס הרגיל. - מי שרוצה לקחת אותו לארץ, חייב לשלם כסף רב ולהוציא אישור מיוחד כדי להוציאו מחוץ למדינה (ללא האישור, הקוקוס מוחרם במכס). • רוב התושבים בסיישל קתולים ורובם מבקרים בכנסייה דרך קבע, אבל במקביל רווחת גם האמונה בעל-טבעי ובכשפים העתיקים הנקראים גרי (gris). העיסוק בכשפים הוצא אל מחוץ לחוק ב-1958, אבל יש כאן עדיין כמה מכשפים (בונהום די בואה - bonhommes di bois) ומכשפות (בונפאם די בואה - bonfemmes di bois), ה"מחלקים" ברכות וקללות ורוקחים שיקויי אהבה, מזל ונקמה.
• איי סיישל אינם יעד לתרמילאים: מועצת התיירות מפקחת על המגורים, הלינה בשטח אסורה.
• איי סיישל מציעים גם פעילות מחוץ למים - טיפוס סלעים. מסלולים מאתגרים למטפסי סלעים נמצאים בעיקר בפראלין ובלה דיג, שם ניתן לטפס על מצוקים, ויש כאן גם שפע של מסלולים נהדרים לטיול ברגל, רבים מהם מתוארים בסדרת עלונים שמוציאה לאור מחלקת התיירות של האיים.
• בין מאכלי הים תוכלו למצוא בסיישל בתפריט גם הצעה ל"פליינג פוקס"- יסבירו לך שמדובר בבשר שטעמו כשל בשר עוף, בפועל- מדובר בעטלף פירות.
לשכת התיירות של איי סיישל נמצאת בעיר ויקטוריה הכתובת היא : PO Box 92, Victoria,
Seychelles/ Web: http://www.tourism.gov.sc/

 גלובס, מוסף Spirit יולי 2007




תגובות

רשומות פופולריות