פרו. ארץ מופלאה נעלמת נוכחת


יערות הגשם, הרי האנדים המסחררים, עיר אבודה אחת, אינדיאנים שמשמרים את אורח חייהם המסורתי, בני האינקה הססגוניים - אלה הם רק חלק מפניה הרבים של פרו המופלאה

בפרו מתגלמים רבדים של תרבויות שנעלמו והופכים אותה למדינה רבת פנים שיש מה לחשוף בה עוד ועוד. אפשר לטייל בערים הקולוניוליות שמורת הכובשים הספרדיים נשתמרה בה, אפשר להגיע לבירה העתיקה של האינקה - קוסקו (cuzco) אפשר לבקר בעיר האבודה מאצ'ו פיצ'ו(Machu Picchu) ולהתפעל מקווי הנאסקה (Nazca). הנופים בפרו הם מהמרהיבים שביבשת דרום אמריקה - הרי האנדים מסחררים ביופיים יותר מכל רכסי ההרים שבשאר היבשות. בפרו גרים מיליוני אידיאנים שמשמרים את אורח החיים המסורתי שלהם ודברים קצ'ואה קדומה. על מחצית משטחה של פרו משתרע אגן האמזונס הירוק, זהו אחד האזורים הירוקים ביותר והעשירים ביותר בחיות בר בעולם. יערות הגשם מאוכלסים במאות זנים של בעלי חיים.
נאות המדבר הפוריים, מדבריות החוף, הדיונות העצומות וכפרי הדייגים מאפשרים לתייר הסקרן להיחשף לרובד מפתיע של החיים בפרו, הרחק ממסלולי התיירות המקובלים. פרו היא ארץ מעניינת לחובבי תרבויות אקזוטיות ואוהבי נוף, אך היא גם גן עדן לזואולוגים, אנתרופולוגי, וכמובן למטפסי הרים ואוהבי טרקים.
שלושה אזורים עיקריים יש בפרו - רצועת חוף צרה, רכס רחב של הרי האנדים ואגן האמזונס. בכל אחד מהאזורים, מלבד ייחודם הגאוגרפי, הטופוגרפי והאנתרופולוגי - יכול המטייל להכיר רובד נוסף של התרבות העתיקה והעשירה הזאת שראשיתה באלף ה-12 לפני הספירה.
בכתבה זו - מעט מידע שישמש רקע ראשוני וטעימה על קצה המזלג לתייר. כדי לגלות את נפלאות הארץ הזאת יש כמובן להצטייד במדריך מפורט, וגם הוא ודאי יאפשר רק הצצה.
לימה
לימה בירתה של פרו, היא עיר רועשת ולא נקייה במיוחד, ומזג האוויר בה בדרך כלל מעיק ולא ממש נוח. התושבים חייכניים ונחמדים ויש בה שפע של מוזיאונים (מוזיאון הזהב שלפרו, מוזיאון לאנתרופולגיה ולארכאולוגיה, כנסיות (סן פרנסיסקו עתירת הקטקטמבות וסן דומינגו), שווקים (פולבוס אסוסלס), מסעדות וחייה לילה עשירים, ברובע מיראפלורס אפשר למצוא את המסעדות, החנויות והמועדונים הטובים ביותר בעיר.
כשיסתיים השחזור של המרכז הקולוניאלי המצוי בלב העיר, עשויה לימה להפוך לאטרקטיבית בהרבה.
ארקיפה
כינויה של ארקיפה הוא ה"עיר לבנה". היא מוקפת בהרים שבהם גם הרג הגעש אל מיסטי הנודע. העיר כולה בנויה אבן געשית בהירה (אבן סיאר) ורבים מהמבנים הקולוניאליים המיוחדים שבה הוסבו למוזיאונים ולגלריות.
אגם טיטיקאקה נמצא בגובה של 3,830 מטר והוא נחשב לגבוה שבאגמי העולם. אפשר לשוט באגם ולצפות בעדרי לאמות ואלפקות. בגלל גובהו, גם האוויר בו צלול וצח והשיט הופך לחוויה מדהימה.
איסלה טאקילה
זהו אי קסום הנמצא באגם טיטיקאקה. התושבים באי עדיין לובשים תלבושות מסורתיות מרהיבות. שפתם היא הקצ'ואה, ואורח חייהם משמר בנאמנות את המבנה השבטי ומנהגיו. באי אפשר למצוא שרידים מתקופת האינקה ומסלולי הליכה רבים. אין באי מלונות, חשמל, כלי רכב או כבישים. הלינה היא בבתי המקומיים והמעדות מגישות תפריט של מאכלים שהוכנו באותו יום (מדי יום יוצאות סירות מרציף פונו המצוי כ-24 קילומטר מהאי והשיט נמשך כארבע שעות).
קוסקו
נחשבת לעיר העתיקה ביותר ביבשת דרום אמריקה ולבירתה הארכאולוגית. קוסקו היא בירת האימפריה של בני האינקה - הרחובות מוקפים בחומות אבן שנבנו על ידי האינקה וברחובותיה אפשר לשמוע דוברי קצ'ואה. זוהי עיר ציורית ובה אמנות אותנטי,תגליפי אבן עתיקים שהיו בעבר מצופים בזהב, חפצי נוי ממתכת ומזהב, כלי חרס ותכשיטים המעוטרים באלמנטים אקזוטיים שלב בני האינקה.
מאצ'ו פיצ'ו
העיר האבודה של בני האינקה היא האתר המפורסם ביותר ביבשת דרום אמריקה כולה ונמצאת ממערב לקוסקו. האתר המרהיב הזה מושך אליו מיליוני תיירם בעיקר בתקופה היבשה בפרו (מחודש יוני עד חודש ספטמבר).
איקיטוס
זוהי עיר הג'ונגל הגדולה של פרו. 400 אלף תושבים מתגוררים על גדות האמזונס ביישוב הגדול ביותר שנמצא על גדותיה. אי אפשר להגיע לעיר אלא דרך המים או דרך האוויר. איקיטוס נוסדה במאה ה-18 על ידי בני מסדר הישועים ויש בה נפט וגומי בשפע שהפכו אותה למקום משגשג. כיום מתפרנסים התושבים בעיקר מתיירות והיא ידועה כשער הכניסה לאמזונס ולג'ונגל.
אואראס
אזור זה הוא המרכז החשוב ביותר בפרו עבור טיילים המבקשים לצאת לטרקים ולמשימות טיפוס. העיר אואראס עצמה אינה מושכת במיוחד (היא נהרסה כמה פעמים בעקבות רעידות אדמה) אבל ההרים שמקיפים אותה מרהיבים באופן יוצא דופן וטיילים רבים מגיעים לשם במיוחד כדי לחזות בהם. אחת האטרקציות באזור היא הפסגות עטורות הקרח שמתנשאות לגובה של 6,000 מטר. כמו כן האזור מציע אגמי קרחונים, מעיינות חמים, אתרים ארכאולוגיים מימי האינקה ופארק לאומי. עונת הטרקים נמשכת בדרך כלל בין מאי לספטמבר. העיר עצמה משמשת כבסיס יציאה לטיולים ויש בה מלונות בשפע וסיורים מודרכים.

אטמוספירה גיליון 128 אפריל 2009

תגובות

רשומות פופולריות