החוויה היוונית שלי

מטאורה

חבל אגרפה
מקובל לחשוב שיוון מציעה בעיקר מבט אל ערש התרבות הקאלסית אבל יש בה הרבה, הרבה יותר מזה. אמנם יש בה ים כחול, איים וחופים שטופי שמש, זאת ידענו, אך גילינו שיש בה גם נופים עוצרי נשימה: קניונים עמוקים, צוקים דרמטיים, אגמים והרים מכוסים ביערות עצי אשוח. מסע ביוון ההררית והמסעירה/ צילומים: דבורה פישמן

תשכחו מכל מה שידעתם על יוון. יוון היא הרבה, הרבה יותר מאוזו, בוזוקי ורמבטיקו. יוון, ארצם של אלי האולימפוס(זאוס, אפרודיטה, דיוניסוס ואחרים), גדולי ההוגים (אפלטון, סוקרטס, הומרוס ועוד), ערש המיתולוגיה, התיאטרון והשירה, בעלת היסטוריה גדושת אירועים (מלחמות מחוץ ומבית ומאבקי הישרדות גלובליים), ובאחרונה נמצאת בכותרות בגלל משבר כלכלי הרסני, היא בין היתר גם ארץ הררית יפהפייה ובה נופים פראיים, פלגי מים כחולים, יערות אשוח ירוקים, צוקים תלולים, מנזרים תלויים ואגמים חבויים.
אינך יכול שלא לתהות האם ייתכן בעצם שהיוונים הקדמונים השכילו לבחור לעצמם תפאורה כל כך מרהיבה משום שידעו שרק זו תהיה ראויה לשמש כרקע להתרחשויות ההיסטוריות הדרמטיות שהאומה הזאת "מנפיקה" זה אלפי שנים.
היי הג'יפ, היי הג'יפ
את מסע הג'יפים במסלול החדש שמציעה כעת חברת MEDRAFT אל ההרים שבמרכז יוון התחלנו בחציית השכונות הצפוניות של אתונה. נתגלתה לנו יוון האחרת - סוחפת, מרתקת, מסעירה אותנטית ופראית. חלפנו על פני מטעי זיתים, עברנו את גשר סיריוס, על הכביש הראשי, והמשכנו לאורכו של רכס הליקון, מקום משכנן של המוזות. חצינו את העיר למיה ועלינו מערבה לעבר חבל אבריטניה.
1. חבר אבריטניה (Evritania) עלינו בדרך עפר מפותלת בנוף פראי עד הכפר קסטניה, והשקפנו ממרפסת תצפית גבוהה על מנזר פרוסוס. במנזר שמורה איקונה של מריה, שמייחסים לה סגולות מרפא. וכך, בחגים נשים מאמינות זוחלות כל הדרך אל המנזר על ברכיהן כדי לחסות בצל קדושתה.
בהמשך עלינו אל נחל המערה השחורה (Mavri Spilia) שתחילתו במפל והוא חבוי בינות הצוקים והצמחייה הירוקה. במלחמת העולם השנייה שימשה המערה השחורה הנעלמת מן העין מקום מסתור לפרטיזנים.
2. חבל אגרפה (Agrafa) אל אגרפה מגיעים אחרי נסיעה לאורך רכס המוקף ביערות עצי אשוח וכפרים ציוריים שמתגלים אט אט. פירוש השם אגרפה הוא ה"בלתי רשום". חבל ארץ זה מעולם לא סומן במפות יוון. בכפרים הקטנים באגרפה הסתתרו היוונים שברחו מהערים מפחד העותומנים.
טיפסנו בפיתולים מפחידים מעט לגובה של כ-2000 מטר ואז המשכנו במה שקרוי מדבר אלפיני. מהמעבר שבין ההרים אפשר לצפות על אגם פלסטירה שלגדותיו ממוקם הכפר נאו כורי.
3. מטאורה (Meteora) למרות היום החורפי הגשום והשמים הקודרים שקיבלו את פנינו המפגש הראשון עם מטאורה היה חיזיון עוצר נשימה - צוקים עצומים ותלולים שעליהם תלויים מנזרים עתיקים. ענן הערפל הכבד שהתיישב בראשם של הצוקים אפילו העצים עוד יותר את הרושם. משהתבהרו השים טיפס טור הג'יפים שלנו אל המצוקים ומשם השקפנו לעבר מנזר הנשים רוסאנו, ואחר כך ביקרנו במנזר השילוש הקדוש (Agia Triada). לאחר מכן ירדנו אל העיירה קלמבקה בדרך צרה ומפותלת בין מצוקים ושיחים.
על קצה המזלג
אם הייתי צריכה להמליץ על יעד שמתאים לאביב והוא קרוב, שונה וחוויתי - טיול הג'יפים הזה הוא היעד המומלץ. וזאת עליכם לדעת כל מה שמתואר כאן הוא רק קצה קצה של החוויה היוונית שלי.
הרי עוד לא דיברנו על הארגון המופתי, המדויק, עד אחרון הפרטים של הטיול. לא דיברנו על ההדרכה המשובחת, מאירת העיניים והמעשירה כל כך.
לא דיברנו על האוכל (הסלט היווני האותנטי, הפטריות הממולאות בגבינה, המוסקה, הגבינה המותכת, מרק העדשים, הדגים ההמבורגרים מבשר טלה, האוזו ובירת המיטוס היוונית).
לא דיברנו על המוזיקה והמשמעות ההיסטורית, התרבותית והחברתית שלה (הספקנו אפילו לבלות במועדון של מוזיקה יוונית בעיר טריקלה וזכינו לשמוע רמבטיקו מרגש).
לא דיברנו על היוונים הכל כך מיוחדים, אבל למדנו את הביטוי "פילוטימי" (Filotimi) שפירושו - רוחב לב, נדיבות - זו התכונה שמייחדת אותם. וכמו להוכחה קיבלנו קונפיטורה מפירות יער בעת תדלוק בתחנת הדלק של קוסטס.
גם לא דיברנו על הנקודה הישראלית. ממש לפני שיצאנו לבילוי הלילי במועדון המוזיקה היוונית, זכתה הפועל תל אביב באליפות, סיבה מצוינת לחגוג, אפילו למי שאינו אוהד שרוף.