אופרטה בריבוע


תיאטרון האופרטה הממלכתי של בודפשט יגיע החודש (דצמבר 2008) לישראל. שמונים משתתפים אורחים בליווי התזמורת הקאמרית הישראלית יעלו בבית האופרה במשכן אמניות הבמה מופע ססגוני המורכב ממחרוזות מארבע אופרטות שונות

ביקור תיאטרון האופרטה הממלכתי של בודפשט הוא ביקור חוזר בישראל לאור ההצלחה הכבירה שלה זכה בביקורו הקודם. במופע "אופרה בריבוע" יוצגו מחרוזות מתוך ארבע אופרטות שונות, המתרחשות במקומות שונים באירופה: "האלמנה העליזה" של להאר (מתרחשת בפריז), "העטלף" של יוהאן שטראוס (וינה), "נסיכת הצ'רדש" של קלמן (בודפשט ו"הרוזנת מריצה" של אוטו קלמן (טרנסילבניה).
האופרטה נחשבת לז'אנר תיאטרלי מוזיקלי קל, נטול דרמות מיוחדות, צבעוני, עליז ואף מתובל בלא מעט הומור. "אהבה" על כל גווניה היא ללא ספק הנושא הבולט באופרטות.
לדברי מפיקי הביקור, המופע שיעלה בארץ נבנה במיוחד עבור הקהל הישראלי. הרעיון הוא לאפשר לקהל להתמקד בריקודים ובחוויה הצבעונית, ולא לעסוק יותר מדי בפענוח דיאלוגים הלא ברורים בשפת המקור. הפתרון שנמצא אלגנטי למדי: המופע לא יכלול דיבורים, ויוצג ללא כתוביות תרגום. כדי לחבר את הקהל לסיפור תוצג כל אחת מהאופרטות בקצרה על ידי הקריין יגאל רביד. לאחר מכן, תישאר הבמה פנויה למופע של שירים וריקודים בתלבושות אותנטיות. כל אחת מהאופרטות תוצג במשך כחצי שעה. בית האופרטה יגיע בהרכב של שמונים משתתפים שיכללו מנצח, זמרים, רקדנים וסולנים - שיעלו הפקה מושקעת בליווי התזמורת הקאמרית הישראלית. ההפקה בכיחוכה של הכוכבת קארינה צ'פורנובה מבית האופרה מרינסקי של ואלרי גרגייב. כמו כן יופיעו בארץ גם סולנים מבית האופרה של בודפשטץ הופעות אורח ברחבי העולם אינן זרות לבית האופרטה ההונגרי, והן חלק חשוב מהמסורת שלו. לדברי מפיקי הביקו, הנטייה להתמקד במוזיקה ובריקודים אינה ייחודית לישראל. הרעיון, בגדול, הוא לתת לקהל קפסולה מרוכזת של החגיגה ההונגרית שלה הוא מצפה. "אנחנו מודעים לכך שאנשים בחו"ל רוצים לשמוע מה שהם כבר מכירים, ולכן מקפידים לשמור על המסורת, אומר קרולי פלר, אחד מכוכבי ההפקה. "בבודפשט אנחנו מעזים יותר, אבל בחו"ל אנחנו מופעים עם החומר המסורתי".
על בנים ועל בנות
ביקור בבית האופרטה בבודפשט מחזיר את הצופה היישר אל המאה ה-19. הבניין ממוקם בסמוך לרחוב Andrassy, ה"שאנז אליזה" של בודפשט. הוא בנוי בסגנון בתי האופרה הקלאסיים. הקהל שהגיע להצגה שבה צפינו היה מבוגר ברובו, כפי שאפשר לצפות מז'אנר ותיק ומסורתי כל כך. עם זאת, הסולנים הצעירים מספרים שהם זוכים להערצה השמור בדרך כלל לכוכבי פופ - מעריצים צעירים ממתינים להם בהתרגשות אחר המופע.
מצעד מלודיות קליטות
חביבת הקהל היא מריקה אוסוולד, שחקנית מבוגרת ומלאה יחסית, שמזכירה קצת את ציפי שביט (לפני הדיאטה). היא משחקת על עניין הגיל והמראה כשהיא משועשת מעצמה, במיוחד לנוכח העובדה ששאר הצוות צעיר ואקרובטי. באחד הקטעים היותר נועזים היא נתלית על שורת בחורים מהממים, באחר היא מראה את התחתונים האדומים שלה מתחת לשמלה ולקינוח היא שוכבת על הגב ליד רקדנית צעירה, והשתיים יוצאות אשליה כאילו הרגליים החטובות של הרקדנית הצעירה שייכות למבוגרת. זהו סוג ההומור, ואם מתחברים אליו הוא יכול להיות משעשע למדי.
המופע עמוס ריקודים, המבוצעים לעילא. המוזיקה פשוטה למדי, ומציגה מצעד של מלודיות קליטות ונעימות. אין פה רגעים עצובים באמת, אלא רק בכאילו. תפאורה של ממש אין, אבל יש רקע צבעוני (שישתנה בכל אחת מארבע האופרטות) ותאורה שתתווסף אליו. האופרטה עושה שימוש רב בצבע גם באמצעות התלבושות, שמשתנות תדיר. סטטי ומשעמם זה לא.
לסיכום זהו מופע קליל, צבעוני ועליז, שבמידה רבה שייך לעולם האוסטרו הונגרי הישן של המאה ה-19 על שלל הסטריאוטים שלו. קהל היעד הוא יצאי הונגריה מבוגרים, אבל גם חובבי קאמפ וקיטש עשויים היטב יוכלו למצוא בו עניין.

אטמוספירה דצמבר 2008

תגובות

רשומות פופולריות