נולד להיות סופר סטאר

הכותרת המפתיעה הזאת נבחרה להוביל את אירועי המוזיקה של שנת פרנץ ליסט שייערכו ב־2011 בכל רחבי הונגריה ובעיירת הולדתו ריידינג (ששייכת היום לאוסטריה). בעקבות המלחין ההונגרי הנודע שבשנה הבאה יציינו 200 שנה להולדתו
בודפשט הציורית, בירתה של הונגריה, מקיימת חיים תוססים - היא מארחת במהלך השנה פסטיבלי מוזיקה ואמנות רבים ויש בה כל מה שעיר אירופית קלאסית יכולה להציע לתייר שוחר התרבות.
אולם, כעת נערכים בבודפשט ובהונגריה כולה לאירוע יוצא דופן בכל קנה מידה שיתקיים בשנת 2011. בשנה הבאה יציינו ההונגרים 200 שנה להולדתו של המלחין הנודע פרנץ ליסט, יליד הונגריה. וכך, תהיה זו הזדמנות מצוינת לצאת אל מחוץ לבודפשט הבירה - לנסוע לאגמים שאתרי נופש בנויים לגדותיהם, לבקר בעיירות הבארוקיות הססגוניות, ליהנות מיינות שמציעים היקבים העשירים, אך בעיקר "לצעוד" בדרכים בעקבות פרנץ ליסט, להיחשף לתולדותיו וכמובן ליהנות ממוזיקה טובה שתנוגן במוקדים אחדים על ידי גדולי המוזיקאים בעולם שנרתמו לפרויקט העצום הזה.
ילד פלא
פרנץ ליסט נולד ב־1811 בעיירה ההונגרית דובוריאן. כיום נקראת העיירה ריידינג ושייכת לאוסטריה. משפחתו של ליסט היתה דוברת גרמנית ואביו שהיה פקיד בחצר הנסיך מיקולוש (ניקולאוס) השני לבית אסטרהאזי היה המורה למוזיקה הראשון שלו.
ליסט הצעיר נחשב לילד פלא וכבר בגיל 8 הלחין יצירות מוזיקליות מורכבות. כשהיה בן 10 החל ללמוד בווינה נגינה על פסנתר אצל מי שהיה בשעתו גם המורה של שוברט ותלמידם של בטהובן וסאליירי - קארל צ'רני שזיהה את כשרונו הגדול.
כשהיה ליסט בן 11 הוא ערך את הרסיטל לפסנתר הראשון שלו בפני קהל בווינה ולאור ההצלחה העצומה שלה זכה - המשיך ב־1823 לפריז ללימודי הלחנה וללונדון. כשהיה בן 38 מונה למנהל המוזיקלי של חצר הנסיך בוויימאר, תפקיד ששימש בו כעשור. הוא אמנם עבר לרומא אך את הפעילות המוזיקלית שלו בוויימאר ובבודפשט לא הפסיק גם בשנים המאוחרות של חייו.
הוא יצר את ז'אנר הפואמה הסימפונית, אחד משיאי המוזיקה בתקופה הרומנטית. ליסט היה יוצר פורה מאוד שכתב לא פחות מ־1,300 יצירות (כ־400 מקוריות והשאר עיבודים בעיקר לפסנתר) והיתה לו השפעה עצומה על מלחינים ועל פסנתרנים וירטואוזים. אך מתברר שרק בתקופה האחרונה החלו יצירותיו המקוריות לזכות בהכרה הראויה.
בעקבות ליסט
כדי להעשיר את החוויה של מי שמבקר בהונגריה ומבקש שלא להסתפק רק בשפע הקונצרטים שמציעים מארגני "שנת פרנץ ליסט" אפשר לבנות מעין מסלול בעקבות המלחין ולסייר בכמה אתרים בבודפשט ומחוצה לה, אתרים הקשורים בתולדותיו.
1. בודפשט
כדאי לטייל לאורכה של השדרה המרכזית של בודפשט ברובע השישי - שדרת אנדראשי (Andeassy ut). זוהי שדרה שאורכה כ־2.5 ק"מ ויש בה שפע של סגנונות אדריכליים מרשימים. השדרה הוכרזה כאתר מורשת עולמית על ידי אונסק"ו בשנת 2002. בשדרה נמצאת הכיכר על שם פרנץ ליסט (Liszt Ferenc tér) וגם האקדמיה למוזיקה על שמו (Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem).
במוזיאון ליסט, שהוא יותר נכון בית זיכרון לפרנץ ליסט (Liszt Ferenc-emlékház) השקיעו מלאכת איסוף פריטים מרשימה ושחזרו בקפידה כמה חדרים על הריהוט התקופתי והאביזרים ששימשו את המלחין. בסמוך למוזיאון שוכנת האקדמיה למוזיקה שלומדים בה לצד סטודנטים הונגרים גם סטודנטים מחו"ל שהגיעו במיוחד כדי ללמוד במוסד חשוב זה. אפשר לבוא להאזין לחזרות וקונצרטים באולם האקדמיה. כדאי להתעדכן מראש אילו קונצרטים מתקיימים ובאילו מועדים.
בחלק הדרומי של מרכז העיר נפתח בשנת 2005 ארמון האמנויות, מבנה ארכיטקטוני מיוחד במינו שבו פועל אולם קונצרטים עצום מימדים בעיצוב מיוחד שהוא בעצם אולם הבית של התזמורת הפילהרמונית של הונגריה. קהל מכל רחבי אירופה נוהר לקונצרטים שנערכים באולם זה.
2. ריידינג (Raiding)
פרנץ ליסט נולד בעיירה הקטנה ריידינג, שבעבר השתייכה להונגריה וכיום היא חלק מאוסטריה ועל כן מקיימים בעיירה מדי שנה פסטיבל מוזיקה קלאסי לכבודו. האירוע נערך במרכז פרנץ ליסט, מרכז מודרני ובו אולם קונצרטים מפואר שנבנה בסמוך לבית שבו נולד המלחין. במרכז הבית עצמו ניצב פסנתר כנף מרשים ומוצגים פריטים רבים שקשורים לחייו של ליסט - מעין מוזיאון זעיר.
3. שופרון (Sopron)
בעיר שופרון, השוכנת לא הרחק מגבול הונגריה־אוסטריה התארח ליסט פעמים רבות וניגן בה עוד כשהיה ילד. שופרון המונה פחות מ־60 אלף תושבים הפכה גם היא לאחד מאבני הדרך להנצחת שמו. ברחבה המרכזית מצוי מגדל varostorony המתנשא לגובה של 56 מטר, בנוי בסגנון אקלקטי ומשקיף על העיר כולה (זו הסיבה שבמשך שנים עמד בראשו צופה של מכבי האש המקומיים והתריע מפני שרפות). אגב, בימים אלה המגדל עובר תהליך שיפוץ מאסיבי כמו גם חלקים אחרים של העיר, אולם פרנסי העיר מבטיחים שעד שנת 2011 כל השיפוצים יסתיימו והעיר תהיה ערוכה לחגיגות.
המשוטט בין רחובותיה הציוריים יגלה מהר מאוד אזכורים לא מעטים למלחין הנודע: בית ספר לאמנויות על שמו - הלוח הקטן הנושא את שמו של ליסט מציין שכאן, ממש בבית זה, ערך ליסט את אחד הקונצרטים הראשונים שלו. בסמוך פסל ברונזה מרשים של המלחין שמושך אליו לא מעט תיירים, ואפילו בתוך חצר פנימית, כמעט בלתי נראית לעין, חבוי לו בית קפה קטן בניחוח של פעם - כרזה המכריזה על אירועי שנת ליסט מקדמת את פני הנכנסים ובחדר קטן בירכתי בית הקפה תוכלו למצוא ולרכוש מזכרות כולן על טהרת ליסט.
ולקינוח: שופרון מקיימת מדי שנה תחרות מיוחדת לבחירת "עוגת ליסט" המצטיינת, מיטב בנות העיר לוקחות בה חלק ומפגינות באמצעותה את היצירתיות שלהן.



פורסם ב"אטמוספירה", אוגוסט 2010

תגובות

רשומות פופולריות